18 Mei 2013

LED Flasher

Hari tu ada terjumpa litar LED Flasher online. Rasa macam dah pernah buat projek tu. Tapi rasa macam ada masa terluang, menggunakan komponen yang biasanya boleh dibeli dimana-mana kedai elektronik, saya pun cuba la buat. Projek simple je, led flasher macam lampu kapal terbang tu. Kat bawah ni gambar litarnya yang saya lukis semula.
Kalau nak litar dia dalam format Microsoft excel atau Libre office, boleh minta saya poskan di emel meorbu@gmail.com. Biasanya saya melukis litar menggunakan format excel supaya ramai orang boleh melihatnya tanpa perlu menggunakan software lukisan elektronik. Dibawah adalah gambar litar yang sudah siap dipasang. Hanya menggunakan papan litar Stripeboard.
Menggunakan papan litar Stripeboard akan menjimatkan masa daripada membuat litar bercetak untuk litar-litar elektronik yang ringkas dan kurang komponen. Dibawah adalah video bagaimana lampu led itu berkelip-kelip.
Jika berminat bolehlah cuba membuatnya. Selamat mencuba.

6 ulasan:

  1. macam mana klu nk tambah led byk2 lg?

    BalasPadam
  2. Maksudnya semua berkelip serentak atau berturutan? Untuk berkelip serentak, bergantung kepada voltage bateri yang digunakan. Untuk berturutan terpaksa membuat litar selari dan diolah mengunakan nilai kapasitor yang berlainan.

    BalasPadam
  3. Perlu gne ape2 coding ka untk dye berkelip

    BalasPadam
  4. macam mana ye nak guna format untuk lukis litar ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. samakan margin, kemudian lukis guna drawing tools..

      Padam