09 Disember 2020

Fungsi resistor didalam litar elektrik

Ada yang google soalan ini. Saya rasa soalan yang sepatutnya adalah fungsi resistor didalam litar elektronik. Kerana resistor lebih banyak digunakan didalam litar elektronik daripada litar elektrik. Untuk elektrik lebih melibatkan voltan dan arus yang tinggi, penggunaan resistor adalah kurang. 

Jadi melalui pengalaman saya, bolehlah saya perjelaskan tentang penggunaan resistor didalam litar elektronik.

Saya pernah juga mengajukan soalan ini kepada seorang pereka litar elektronik. Apakah jawapan yang diberi?

Fungsi resistor  adalah untuk menyeimbangkan voltan dan arus didalam sesuatu litar. Saya rasa jawapan itu agak lebih profesional dan membuatkan saya untuk berfikir mengenainya.

Biasanya jawapan yang popular adalah resistor berfungsi sebagai pembahagi voltan. Ataupun sebagai penapis(filter) frekeunsi. Dan ada beberapa jawapan yang jarang seperti resistor berfungsi sebagai pembeban(load), ataupun sebagai pembuang cas, juga boleh jadi sebagai fius, juga menghadkan arus.

Apa yang lebih penting adalah kita memahami fungsi sesuatu litar. Dengan secara tidak langsung kita akan mengetahui fungsi resistor didalam sesuatu litar itu.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan