21 Disember 2020

Komputer papan tunggal (Single-board computer)

Apakah yang dikatakan komputer papan tunggal?

Komputer papan tunggal atau lebih popular dalam bahasa inggeris Single-board Computer(SBC) atau Sistem on a chip(SOC), adalah komputer yang dimampatkan kedalam satu papan litar kecil, tetapi mempunyai fungsi yang hampir sama dengan komputer peribadi desktop ataupun laptop.

Sebagai contoh sebuah komputer peribadi desktop atau laptop memerlukan, beberapa bahagian untuk dilengkapkan seperti mainboard, pemproses, memori, punca kuasa dan sebagainya. Tetapi komputer papan tunggal tidak memerlukan bahagian-bahagian ini kerana semuanya dipasangkan kepada satu papan litar dan bersaiz sekecil kad kredit.

Tetapi mampukah komputer papan tunggal ini memberi prestasi yang sama seperti komputer peribadi desktop atau laptop?

Ianya bergantung kepada untuk apa penggunaan komputer itu. Sebagai contoh jika digunakan untuk melayari internet, membuat kerja dokumentasi, pemantauan kamera, menyunting gambar, mendengar muzik, menonton video dan beberapa kegunaan ringan lain adalah tidak menjadi masalah kepada komputer papan tunggal.

Tetapi jika digunakan untuk bermain game 3D, mengedit grafik tinggi, menjalankan simulasi tinggi dan lain-lain yang memerlukan kuasa tinggi, buat setakat ini belum lagi ada kemampuan oleh komputer papan tunggal.

Beberapa contoh komputer papan tunggal adalah Raspberry Pi, Arduino, Asus Tinkerboard dan banyak lagi.

Harga komputer papan tunggal adalah jauh lebih murah daripada komputer peribadi desktop ataupun laptop sehingga lebih kurang 10 kali ganda.

Oleh kerana kosnya berpatutan, adalah tidak menjadi satu kerugian jika kita mencuba komputer papan tunggal samada sebagai percubaan ataupun terus digunakan mengikut kesesuaiannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan